Dua

Aku curi-curi pandang ke dalam matanya. Entah kenapa, sampai sekarang aku masih tak percaya dengan apa yang berlaku. Mungkin ini kali terakhir aku menatap wajah itu. Siapa tahu, kan?

"Janganlah meroyan, tak best tau tak," katanya lembut. Sambil tersenyum. Ah senyuman itu, kenapa manis sangat? Tengok selalu silap-silap boleh diabetis aku. Nak marah pun boleh tak jadi marah. Kelemahan aku nombor satu, senyuman dia.

"Eh mana ada. Mana ada meroyanlah. Kita cumaaaa......." tiba-tiba aku hilang idea nak cakap apa. Speechless dua saat. Gituu.

"Apa dia?" soalnya lagi. Nada tetap lembut. Penuh sopan santun. 

"Ermm..takde apalah.." aku tunduk ke bawah. Otak aku tetiba kejang, tak boleh nak proses perkataan banyak-banyak. Bencilah macam ni. Padahal sebenarnya banyak sangat benda aku nak cakap. Tapi...tak apalah. Abaikan. 

Oh kejap..aku dah tahu apa aku nak cakap dengan dia! Kejap kejap! Tapi bila aku baru nak buka mulut, tiba-tiba...

"Hmm..okaylah macam tu. Maaf ye salah silap," argh cepat betul dia potong idea aku. Terus lupa nak cakap apa lagi sekali. 
Aku pandang muka dia. Dia masih tersenyum. Manis. 

Kelemahan aku yang kedua, bila orang mintak maaf ke aku. 

Rasa nak pengsan dua minit.
Macam mana dia tau titik lemah aku yang dua tu? 
Tak gagah la aku dah macam ni depan dia. Ish. 
Segan I!
Hiks.


No comments: